Semnalele politistului

Astazi vom vorbii despre semnalele, indicatiile si dispozitiile politistului rutier

1. Bratul ridicat pe verticala inseamna "Oprire" pentru toti participantii la trafic care se aprope de politist, exceptie fac cei care nu mai pot oprii in siguranta. Daca semnalul este dat in intersectie, aceasta nu impune oprirea conducatorilor de vehicule care se afla deja in intersectie.
2. Bratul sau bratele intinse orizontal inseamna oprire pentru toti participantii la trafic care se intersecteaza cu bratul/bratele politistului. Dupa ce a dat semnalul participantilor la trafic, politistul poate lasa mainile jos, pozitia sa insemnand tot "Oprire"
3. Balansarea, pe timp de noapte, a unui baston fluorescent-reflectorizant, in plan vertical, inseamna "oprire" pentru conducatorii spre care se indreapta
4. Rotirea bratului unui politist inseamna "marirea vitezei de deplasare" a vehiculelor sau a pietonilor
5. Balansarea pe verticala a bratului inseamna "reducerea vitezei".

Schimbarea treptelor de viteza

Atunci cand marim viteza de deplasare si turatia motorului creste se impune schimbarea intr-o treapta superioara de viteza, fapt care va face ca turatia motorului sa revina la normal.
Pentru a schimba intr-o treapta superioara de viteza trebuie sa urmam pasii de mai jos:
1. eliberam pedala de acceleratie
2. apasam pedala de ambreiaj la podea
3. desprindem mana de pe volan, prindem maneta schimbatorului de viteze si trecem intr-o treapta superioara
4. eliberam pedala de ambreiaj
5. apasam progresiv pedala de acceleratie

Pornirea de pe loc

Pornirea masinii putem sa o impartim in 2 etape:
In prima etapa ne preagatim pentru pornirea de pe loc: apasam pedala de ambreiaj pana la podea, pornim motorul, cuplam cutia de viteze in prima treapta, coboram frana de mana, semnalizam si ne asiguram temeinic (privim in oglinda retrovizoare lateral stanga si anulam unghiul mort)
Cea de-a doua etapa este pornirea propriu-zisa: apasam pedala de acceleratie pana obtinem o turatie corespunzatoare a motorului (aproximativ 1200-1500 rotatii pe minut "RPM"), mentinem turatia constanta. Ridicam partial pedala de ambreiaj pana in punctul de lucru (punctul de lucru al ambreiajului il recunoastem prin faptul ca scade tonul motorului, se ingroasa urmand ca autovehiculul sa se puna in miscare foarte incet, dupa cateva fractiuni de secunda si nu instantaneu!), dupa ce am ridicat pedala pana la punctul de lucru mentinem in acest punct pana autovehiculul parcurge cam 5 metrii dupa care eliberam pedala de ambreiaj foarte lin.
Drum bun!

Principalele comenzi

Voi incerca sa prezent mai jos principalele comenzi ale masinii:
1. Cheia de contact
Are 4 pozitii: pozitia "St" (opreste functionarea motorului si blocheaza directia), pozitia "A" (cu contactul intrerupt eventualele accesorii ale masinii (radio-casetofoane, televizoare etc) continua sa functioneze), pozitia "M" (contactul este pus, se foloseste in mers), pozitia "D" (alimenteaza electromotorul, porneste motorul, iar cheia revine la pozitia "M", pozitia de mers. Aceasta pozitie nu se actioneaza cu motorul pornit)
2. Pedala de ambreiaj
Se apasa cu talpa piciorului stang fara a sprijinii calcaiul in podea.
3. Schimbatorul de viteze
Serveste la cuplarea treptelor de viteza. Cutia de viteza are: 5 trepte pentru mersul inainte, o treapta pentru mersul inapoi, si punctul mort (sau punctul 0) care permite stationarea masinii cu motorul pornit si ambreiajul ridicat.
4. Pedala de acceleratie
Se actioneaza doar cu piciorul drept, tinand calcaiul in podea (pentru a evita o supraturare a motorului, pedala de acceleratie se apasa foarte usor cu finete)
5. Pedala de frana
Se apasa numai cu piciorul drept, apasarea pedalei de frana are ca efect incetinirea masinii sau chiar oprirea (pentru a evita o oprire brusca pedala de acceleratie nu trebuie bruscata)
6. Frâna de mână
Actioneaza numai asupra rotilor din spate si se foloseste la oprirea sau stationarea autovehicolului pe un drum inclinat precum si la pornirile din panta sau din rampa
7. Volanul
Comanda mecanismul de directie al masinii. Daca rotim volanul spre stanga masina se va misca in partea stanga, daca rotim volanul in partea dreapta autovehicolul se va indrepta in partea dreapta.

Reglarea scaunului, oglinzilor si fixarea centurii de siguranta

Odata urcat la volan conducatorul auto trebuie sa aiba o pozitie cat mai confortabila, nu trebuie sa fie incordat, si trebuie sa poata folosii cu usurinta toate comenzile masinii. Picioarele trebuie sa ajunga sa actioneze cu usurinta pedalele, mainile asezate pe volan in pozitia "10 si 10" si putin flexate, iar mana dreapta trebuie sa actioneze usor maneta schimbatorului de viteze.
Dupa ce conducatorul s-a urcat la volan trebuie sa-si regleze scaunul, oglinzile si sa-si fixeze centura de singuranta, asa numitul "SOC" (Scaune Oglinzi Centura)
Reglarea scaunului:
- se face prin impingerea scaunului cu ajutorul corpului soferului dupa ce maneta a fost trasa
- dupa ce maneta este eliberata scaunul se blocheaza in pozitia stabilita
Reglarea spatarului:
- se face prin rotirea rozetei de la baza scaunului (dreapta-jos)
Reglarea oglinzilor:
- reglarea oglinzii retrovizoare interioara se face astfel incat conducatorul sa poata observa ce se intampla in spatele masinii fara sa-si modifice pozitia corpului
- reglarea oglinzii retrovizoare exterioara dreapta se face astfel incat conducatorul auto sa poata vedea ce se intampla in partea lateral dreapta spate doar mutându-şi privirea
- reglarea oglinzii retrovizoare exterioara stanga se face astfel incat conducatorul auto sa poata vedea ce se intampla in partea lateral stanga spate doar mutându-şi privirea.

Reguli generale

Inainte de a pleca la drum conducatorul auto trebuie sa nu fie stresat, sa fie odihnit, sa nu fie sub influenta bauturilor alcoolice, a drogurilor sau a medicamentelor cu efecte similare.
Conducatorul trebuie sa aiba o vestimentatie adecvata care sa-i permita sa conduca fara a fii deranjat (nu trebuie sa aiba incaltaminte cu talpa inalta sau toc, fara papuci sau in picioarele goale)